کد مطلب:173119 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:167

بررسی دو طریق زیارت و دعای آن
زیارت عاشورا به دو طریق نقل شده است:

طریق اول: در یك طریق «صالح بن عقبه» و «سیف بن عمیره» از «علقمه» نقل می كنند كه او هم از حضرت امام باقر علیه السلام تقاضا می كند كه زیارت و دعائی به من تعلیم دهید كه هم از نزدیك و هم از راه دور حضرت سیدالشهداء علیه السلام را زیارت كنم و امام باقر علیه السلام «زیارت عاشورا» را به «علقمه» تعلیم دادند.

آنچه كه نقل شده فقط زیارت است و دعا هم اگر تعلیم داده شده، احتمال می رود به صورت خصوصی و غیر علنی بوده است و شاید هم امام باقر علیه السلام تنها زیارت عاشورا را به علقمه تعلیم دادند.

طریق دوم: «محمد بن خالد طیالسی» از «سیف بن عمیره» كه در جمعی با حضور «صفوان» بوده اند نقل می كند كه در طریق «صفوان» به این زیارت اشاره می كند.

هم چنین «دعای بعد از زیارت» با تمام خصوصیت آن از حضرت صادق علیه السلام كه باز هم از نزدیك و یا راه دور این زیارت را می توان خواند (زیرا آن ها استناد به عمل امام صادق علیه السلام می نمایند كه بالای سر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام این زیارت و دعا را از حضرت صادق علیه السلام خواندند و سپس اشاره به ثواب و اجر آن و برآورده شدن حاجات افراد نمودند.)

و حضرت فرمود:

ای «صفوان» من یافتم این «زیارت» را به این ضمان از پدرم و پدرم از پدرش علی بن الحسین و به همین ترتیب ضمان آن را از پدران بزرگوارشان تا این كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم هم با همین ضمان از جبرئیل امین و جبرئیل هم از خدای متعال با همین ضمان دریافت نمودند.

این مطلب دلیل بر قدسی بودن این زیارت است و از «احادیث قدسی» محسوب می شود به این معنی كه مفاد آن به صورت حدیث قدسی از جانب خداوند است و الفاظ آن توسط حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم تدوین شده است.